Het is geen wonder dat bedrijven al jaren proberen om een antwoord op de vraag te vinden wat het beste tijdstip is om contact op te nemen met potentiële en bestaande klanten. Met de juiste timing zul je niet alleen meer conversies genereren, maar ook efficiënter werken en meer tijd hebben voor andere dingen. Maar wat zeggen onderzoeken hier eigenlijk over? Hier zijn enkele waardevolle inzichten.

Mailen: ochtend, middag en midden in de week

CoSchedule heeft tien verschillende onderzoeken naar e-mailmarketing uitgevoerd en zo de beste momenten ontdekt om e-mails te verzenden:

  • Werkdagen op volgorde: Dinsdag, donderdag en woensdag.
  • Tijdstip: Er is geen magisch tijdstip, maar de ochtend of de middag worden aanbevolen.

Als je een e-mail stuurt naar een potentiële of bestaande klant en de kans wilt vergroten dat deze wordt gelezen, stuur deze dan op dinsdagochtend of dinsdagmiddag. Maar je kunt je e-mailverkeer natuurlijk niet beperken tot één dag in de week. Probeer in ieder geval te voorkomen dat je op maandag en vrijdag en rond lunchtijd e-mailt.

Bellen: ochtend, late namiddag en midden in de week

Een ouderwets en eerlijk telefoontje kent veel voordelen als het gaat om de communicatie met zowel potentiële als bestaande klanten. Het is persoonlijk en het geeft je de mogelijkheid om complexere vragen sneller te bespreken en te beantwoorden dan via een lang e-mailgesprek. Een telefoongesprek kan de persoon die je belt echter ook storen en meer aandacht van de ontvanger vereisen dan een e-mail. Daarom is de timing belangrijk.

Salesmate heeft onderzoek gedaan naar de beste dagen en tijden om een ​​succesvol telefonisch verkoopgesprek te voeren:

  • Dagen op volgorde: dinsdag, woensdag en donderdag.
  • Tijdstip op volgorde: 15.00-16.00, 16.00-17.00, 10.00-11.00

Om de kans te vergroten dat de persoon die je belt opneemt en de tijd neemt om met je te praten, kun je diegene het beste op woensdag tussen 16.00-17.00 uur bellen. Vermijd indien mogelijk telefoontjes op vrijdag, tussen 12.00-15.00 uur en na 17.00 uur.

Tip! Er is een uitzondering op het beste tijdstip om te bellen en dat is als je een lead ontvangt waarmee je contact moet opnemen. Na een uur neemt de kans op een reactie met maar liefst 11 keer af. Dus als je een lead krijgt via bijvoorbeeld je website of support, bel deze dan zodra je de mogelijkheid hebt, ongeacht het tijdstip of de dag!

Deals sluiten: zie maandag als een kans

Het allerleukste aan verkopen is het sluiten van deals, maar hoe vergroot je je kansen om meer deals te sluiten? Naast grondig verkoopwerk, laten statistieken zien dat je op sommige dagen van de week beter deals kunt sluiten dan op andere.

Op woensdag worden veel deals gesloten, maar dit komt deels omdat woensdag de dag van de week is waarop verkopers het meest actief zijn met telefoontjes, e-mails en vergaderingen. Geen wonder dat er dan meer deals worden gesloten, toch?

Toch is maandag nog steeds de beste dag om deals te sluiten, althans in Nederland. Ben jij iemand die het op maandag wat rustiger aan doet en vind je het geen goed idee om vlak na het weekend een deal te sluiten? We raden je aan hier nog eens op terug te komen. Maandag is de perfecte dag om lopende deals te bespreken en eindelijk die langdurige onderhandelingen succesvol af te ronden!

 

Download: 10 concrete verkooptips voor B2B

Mis onze gids niet die concrete verkooptips geeft om te slagen in elk verkoopgesprek.

Download 10 concrete verkooptips voor B2B