Veel bedrijven koppelen hun CRM-systeem aan IT-tools zoals het bedrijfssysteem, de e-mailclient, de website en het marketingplatform. Maar wist je dat het ook mogelijk is om je cloud telefooncentrale aan je CRM-tool te koppelen? Als dit nieuwe informatie is voor je, vertellen we je graag meer over wat dit betekent en waarom het vanzelfsprekend zou moeten zijn om twee van je belangrijkste IT-systemen aan elkaar te koppelen.

De meeste bedrijven hebben een telefooncentrale, maar een telefooncentrale in de cloud biedt bedrijven een platform waarmee ze allerlei soorten communicatie op één plek kunnen verzamelen. Naast de goede oude telefoongesprekken, bieden cloud telefooncentrales je ook videogesprekken, spraak- en videoberichten, sms-berichten, groepschats, conferentiegroepen en nog veel meer. Kortom, het is een krachtige tool voor allerlei soorten communicatie – zowel intern als extern. En net als bij een CRM-systeem, helpt de cloud centrale je om echt goede relaties op te bouwen.

De voordelen van het koppelen van je CRM-systeem aan een cloud centrale

Een integratie tussen je CRM-tool en een cloud telefooncentrale geeft je medewerkers niet alleen een tool om efficiënter te werken, het is ook voordeliger voor je klanten, die dankzij de integratie snel kunnen worden geholpen wanneer ze contact met je opnemen. Ook stelt het het management in staat om op een meer datagedreven manier te werken met analyse en feedback, zodat het bedrijf in de juiste richting kan worden gestuurd en in de loop van de tijd efficiënter kan worden.

In één oogopslag een overzicht van al je klanten

Wanneer je je CRM-systeem en cloud centrale koppelt, krijgt je direct alle beschikbare informatie op je scherm te zien wanneer je een oproep krijgt. Dit geeft je een volledig overzicht met belangrijke informatie zoals de naam en het bedrijf van de beller, welke producten/diensten ze afnemen, waar ze eerder hulp bij hebben gekregen en nog veel meer. Zo kan de ontvanger van de oproep op de allerbeste manier op de klant reageren en ervoor zorgen dat deze binnen de kortste keren de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft. Dit maakt het niet alleen makkelijker voor medewerkers, maar draagt ​​ook bij aan zowel kortere wachttijden en kortere telefoongesprekken als uiteindelijk meer tevreden klanten doordat ze snel geholpen worden.

Gemakkelijker casemanagement

Als je op de supportafdeling werkt en een telefoontje krijgt van een klant die hulp nodig heeft bij iets waar je niet direct mee kunt helpen, is het gemakkelijker om de case in je CRM te noteren en het zo door te spelen naar de collega die het probleem het beste kan oplossen. Met een koppeling met de cloud centrale zie je automatisch het bedrijfsscherm wanneer de klant belt en kan je de case direct registreren. Als een klant belt om een ​​case op te volgen, kan je ook direct zien waar de vraag over gaat en kan je hem of haar direct helpen. Over eenvoudig casemanagement gesproken!

Minder administratie

Als je een telefoontje krijgt van een klant die hulp nodig heeft, is het vanzelfsprekend om alle belangrijke dingen die worden gezegd en beloofd in het CRM-systeem vast te leggen. Maar hoe fijn zou het niet zijn als je deze stap, waarin je het bedrijf of de persoon met wie je hebt gesproken op moet zoeken in het systeem om aantekeningen te kunnen maken, over kan slaan? Met een integratie met je cloud centrale behoort dit soort administratie tot het verleden. Als het telefoonnummer al in het CRM-systeem is geregistreerd, verschijnen zowel de naam als het bedrijfsscherm direct op je scherm, zodat je gelijk aantekeningen kan maken.

Supersnel opbellen

Wanneer je een potentiële klant belt om verkoopgesprek te plannen, besteed je waarschijnlijk veel te veel tijd aan het handmatig invoeren van elk telefoonnummer – tenzij je CRM-systeem is aangesloten op je cloud centrale. Vermijd het invoeren van lange telefoonnummers of het zoeken in contactlijsten op je mobiele telefoon, maar zoek en bel in plaats daarvan een contactpersoon rechtstreeks vanuit het CRM-systeem. Klinkt dat niet geweldig?

Onverslaanbare interne communicatie

We hopen dat je nog nooit een klant hebt gebeld voor een pitch en als antwoord kreeg dat één van je collega’s een week geleden al contact heeft opgenomen over exact hetzelfde. Helaas gebeurt dit veel te vaak bij bedrijven die geen gestructureerde manier hebben om geschiedenis en informatie over hun klanten bij elkaar te bewaren. Een integratie tussen je CRM-systeem en cloud telefooncentrale maakt het voor medewerkers gemakkelijker om alle soorten interactie met klanten te registreren en geeft collega’s de mogelijkheid om te zien wie de klant het laatst heeft gesproken en waarover. Naast de belgeschiedenis kan je ook opgenomen gesprekken en voicemails opslaan in de CRM-tool zodat alle belangrijke informatie terug te vinden is. Je hoeft niet in verschillende systemen en Excel-bestanden te zoeken naar klantinformatie en kunt in plaats daarvan je tijd besteden aan het opbouwen van klantrelaties.

Basis voor analyse en BI

Een koppeling tussen de telefooncentrale van je bedrijf en het CRM-systeem geeft je een fantastische basis om op een meer datagedreven manier te werken. De integratie maakt het mogelijk om verschillende zaken te analyseren, zoals hoeveel tijd de verkopers aan een bepaalde klant besteden, of hoe vaak een klant de klantenservice belt. Dit vormt een goede basis om je klanten te begrijpen en kansen voor verbetering te herkennen. Welke klanten kosten de supportafdeling de meeste tijd en wie hebben er mogelijk extra training nodig? Heb je verkopers die lange verkoopgesprekken voeren maar nooit een deal sluiten en zo ja, wat kan je eraan doen?

Met behulp van belangrijke verkoop- en klantgegevens uit je telefooncentrale-CRM-integratie, kan je je KPI’s opvolgen en gemakkelijk analyses en gegevens verzamelen die je helpen het bedrijf in de juiste richting te sturen zodat je het in de loop van de tijd efficiënter kunt runnen.

Daarom is een integratie een vanzelfsprekende keuze

Zoals je begrijpt, bespaar je je werknemers met een integratie tussen je CRM-tool en cloud telefooncentrale zowel tijd als geld. En niet alleen dat, het leidt ook tot meer tevreden klanten en een efficiëntere manier van het bedrijf runnen en alles in goede banen te leiden.

Bij Lime gebruiken we Telavox bij ons dagelijkse werk, dat natuurlijk is geïntegreerd met ons eigen Lime CRM. De integratie vergemakkelijkt het dagelijkse leven van onze supportafdeling en onze verkopers en geeft ons de tools om effectief te communiceren met zowel klanten als collega’s in verschillende markten. Meerdere van onze klanten hebben er ook voor gekozen om hun Lime CRM te integreren met Telavox, waarbij we ze geholpen hebben met de integratie zodat ze zo soepel mogelijk aan de slag konden gaan met de koppeling.

Ontdek onze integratie