Omdat er per dag steeds meer e-mails worden verzonden, is de concurrentie om de aandacht van de ontvanger te trekken ook zwaarder geworden. E-mailmarketing is nog steeds één van de digitale kanalen met de hoogste ROI, maar het wordt ook steeds belangrijker om het op de juiste manier te gebruiken – en om je te onderscheiden van de massa. Veel mensen die e-mailmarketing gebruiken, merken dat ze niet bereiken wat ze willen. Daarom nemen we hieronder enkele veelvoorkomende valkuilen door, die je gemakkelijk kunt vermijden.

1. De inhoud lijkt niet interessant

Zodra de mailing is verzonden, is het eerste doel dat zoveel mogelijk mensen deze openen en vooral: betrokken raken bij de inhoud. Maar om ervoor te zorgen dat mensen de e-mail willen openen, moet deze er wel interessant uitzien en waarde kunnen toevoegen. Het eerste dat de ontvanger van de e-mail ziet, is de onderwerpregel en in veel gevallen is dit de doorslaggevende factor die ervoor zorgt of een ontvanger de e-mail wel of niet opent. Helaas vergeten veel mensen het belang van de onderwerpregel en wekt deze niet genoeg interesse om erop te willen klikken. Geef de onderwerpregel extra liefde en gebruik deze om nieuwsgierigheid op te wekken of vragen te stellen. Als de onderwerpregel klaar is, is de volgende stap het maken van een interessante preview-tekst, de tekst die vaak onder de onderwerpregel te zien is, om de e-mail een ​​zo goed mogelijke eerste indruk mee te geven.

 

2. De e-mail is onpersoonlijk

Er zijn veel te veel bedrijven die generieke e-mails gebruiken die er hetzelfde uitzien, ongeacht de ontvanger. Deze werken zelden goed. Een persoonlijke aanpak is een belangrijke succesfactor gebleken. De ontvangers willen geen massamailings die niet relevant zijn, maar hechten veel waarde aan een meer persoonlijke relatie met het merk. Het is daarom van belang om altijd te bekijken of en hoe je de mailings persoonlijker kunt maken en direct met de ontvanger kunt communiceren. Soms werkt het om een ​​persoonlijkere toon te gebruiken, maar vaak zijn segmentatie en andere trucs nodig om de aandacht van de lezer te vangen. Lees meer over segmentatie en een meer persoonlijke strategie in onze e-gids Boek succes met persoonlijke e-mailmarketing.

 

3. De ontvanger krijgt een hele novelle

Gemiddeld besteedt een ontvanger slechts 12 seconden aan een geopende e-mail, wat betekent dat de getoonde informatie in één oogopslag duidelijk moet zijn. We willen de lezer natuurlijk niet vervelen! Als je veel informatie in de e-mail wilt stoppen, is het wellicht een beter idee om een ​​kortere samenvatting te maken en vervolgens naar de website te linken. Vergeet niet een duidelijke call-to-action (CTA) te gebruiken. Geef de lezers een klein voorproefje waardoor ze meer wil weten.

 

4. Het formaat werkt niet op een mobiele telefoon

Uit een onderzoek van Adestra is gebleken dat 61,9% van alle e-mails vanaf een mobiel apparaat wordt geopend, en volgens Campaign Monitor worden e-mails die niet correct worden weergegeven op de mobiele telefoon, meestal binnen drie seconden verwijderd. Als de inhoud niet is aangepast aan het apparaat, zal de e-mail in veel gevallen moeilijk te zien zijn en is het gemakkelijker om deze gewoon te negeren. Vergeet daarom niet templates te gebruiken die zowel op de computer als op de mobiele telefoon werken. Als de e-mail niet kan worden weergegeven, maakt het helaas niet uit hoe relevant de inhoud is.

 

Boek succes met e-mailmarketing

Er zijn natuurlijk veel factoren waarmee je rekening moet houden om succes te boeken met e-mailmarketing, en het is belangrijk om een ​​balans te vinden tussen welke inhoud je wilt delen en wat de ontvangers eigenlijk willen lezen. Het kan altijd een goed idee zijn om de inhoud, segmentatie en lay-out te A/B-testen om te zien wat de beste resultaten geeft. In onze nieuwe gids gaan we dieper in op hoe je e-mailmarketing succesvol wordt, met concrete voorbeelden en verhalen uit de werkelijkheid. Hoe kun je personalisatie als strategie gebruiken, welke KPI’s zijn belangrijk om op te volgen en hoe werkt segmentatie? Download de e-gids Boek succes met persoonlijke e-mailmarketing!

 

 

Met Lime Newsletter kun je visuele en meetbare mailings creëren, op basis van jouw klantgegevens. Kies de functies die je nodig hebt, en begin met communiceren!

Ontdek Lime Newsletter