E-mailmarketing is een communicatiekanaal dat de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Het is ook een voordelige manier om in contact te blijven met zowel potentiële als bestaande klanten. Ben je nog niet echt begonnen met e-mailmarketing en vraag je je af waarom het een goede aanvulling is op andere marketing? Hier komen vier duidelijke redenen waarom je vandaag nog aan de slag zou moeten gaan met e-mailmarketing!

1. E-mail heeft de hoogste klikfrequentie

Met ongeveer 2,7 miljard actieve gebruikers op Facebook, kun je gerust aannemen dat social media de beste manier is om je gewenste publiek te bereiken. Het is natuurlijk een geweldig communicatiekanaal, maar het is zeker niet het enige.

Feit is dat de klikfrequentie voor e-mails op ongeveer 3,5% ligt. De klikfrequentie voor een Facebook-advertentie ligt slechts op ongeveer 1%. De kans is dus 3 keer zo groot dat de ontvanger vanuit je e-mail doorklikt dan vanuit een Facebook-advertentie.

2. Gecontroleerde en meetbare communicatie

Gemiddeld komt 90% van de e-mails aan bij je ontvangers, terwijl je posts op social media slechts ongeveer 6% van je volgers bereiken. Dit komt omdat Facebook en LinkedIn vanwege het aantal updates hun nieuwsfeeds voortdurend moeten aanpassen. Bij e-mails kunnen de ontvangers zelf beslissen welke mails ze wil lezen, in plaats van een algoritme.

Een ander voordeel van e-mailmarketing is de meetbaarheid. Je kunt precies zien hoeveel en wie er de mails openen, erop klikken en interesse tonen in elke mailing. Je kunt eenvoudig volgen welke e-mails de beste respons krijgen en je volgende e-mails daarop aanpassen.

Met Lime Newsletter kun je gemakkelijk visuele en meetbare e-mails maken op basis van je klantgegevens. Lees hier meer over de mogelijkheden.

3. Weet welke leads hot zijn

Omdat je e-mails meetbaar zijn, kun je tot in detail bekijken welke mensen waarin geïnteresseerd zijn. Als een ontvanger je e-mails vaak leest en ook op links klikt om zich in te schrijven voor een Webinar of meer over een artikel wil lezen, dan kun je deze persoon eenvoudig doorsturen naar een collega van het verkoopteam om contact op te nemen. Zo kun je makkelijker contact opnemen met mensen die geïnteresseerd zijn in je diensten/producten. Je collega’s zullen je ook dankbaar zijn dat je deze hot leads naar ze stuurt.

4. Versterk je merk

Social media kan heel goed gebruikt worden om merken te versterken. Maar veel mensen vergeten het te combineren met e-mailmarketing. Ontvangers die zich hebben aangemeld voor een nieuwsbrief, hebben actief interesse getoond in je bedrijf en willen meer weten. Profiteer hiervan en versterk tegelijkertijd je merk door middel van relevante informatie op social media, zodat je altijd top of mind bent bij potentiële klanten. Wist je dat je bijvoorbeeld e-maillijsten op social media kunt importeren en je berichten daarop kunt promoten?

Met andere woorden: e-mailmarketing is een geweldige aanvulling op alles wat je al doet op social media. Bovendien is het een communicatiekanaal met een hoog afleverpercentage en de mogelijkheid om de resultaten van je campagnes gemakkelijk bij te houden. Kan het nog beter?