Wat betekent CRM?

CRM is een afkorting voor Customer Relationship Management (klantrelatiebeheer). Het doel en de definitie van CRM is om actiever te worden in het bouwen van lange termijn relaties tussen bedrijven en hun klanten. Dit gebeurt vaak door het combineren van strategieën, processen, tools en technologieën om klanten te ontwikkelen, behouden en aan te trekken. Een goede manier om dit te doen is door een CRM-systeem te gebruiken.

Een CRM-systeem is een IT-ondersteuning en een tool die je de volledige controle geeft over je klantrelaties, je helpt bij het zoeken naar potentiële klanten, verkoop- en marketingstrategieën en flexibele oplossingen creëert voor klantenondersteuning en analyses.

Het doel van Customer Relationship Management en CRM-software is om tevreden klanten te krijgen die bij je blijven en die veel over je bedrijf praten. Kortom, de definitie van CRM kan het best beschreven worden als een simpele en winstgevende filosofie, gecombineerd met slimme technologie.

Probeer het gratis
Gebruik CRM en een CRM-systeem om een compleet overzicht van uw klanten

Centraliseer uw klantgegevens met CRM

Verzamelde klantinformatie

Om gestructureerd met klantenrelaties te kunnen werken, is het belangrijk alles op orde te hebben. Daarom is dit voor veel bedrijven het eerste en belangrijkste doel van CRM. Een CRM-pakket verzamelt alle klantinformatie die je nodig hebt op één plek en maakt het gemakkelijk om de juiste informatie te vinden.

Processen automatiseren

Met de juiste tools kun je meerdere klantgerichte processen automatiseren en stroomlijnen. In plaats van hun tijd te verspillen met het opstellen van mailinglijsten of het plannen van herinneringen in de kalender, kunnen werknemers hun buskruit gebruiken om persoonlijke relaties met klanten op te bouwen.

Inzichten en rapportage

Bekijk in één oogopslag lijsten, statistieken, prognoses en rapportages in het CRM-systeem. Krijg een overzicht van uw verkoopstatistieken, leadbeheer of klanttevredenheid met behulp van grafische dashboards. Snelle inzichten en een overzicht van belangrijke kengetallen en KPI's maken het mogelijk om snel te handelen wanneer dat nodig is.

Daarom is een CRM-strategie zo belangrijk

Je onderscheidt jezelf als leverancier

Wat gebeurt er als klanten het gevoel hebben dat de producten of diensten van verschillende leveranciers gelijkwaardig zijn? Ze kiezen het bedrijf dat “beste” is. Als de prijzen en producten gelijk zijn, worden beslissingen gebaseerd op emoties. Een CRM-pakket zorgt ervoor dat klanten makkelijk zaken kunnen doen met je bedrijf en dat je je beloftes kunt nakomen.

Betere klantenservice en marketing

Klanten die zich slecht behandeld voelen, vertellen dat graag door aan anderen – en hetzelfde geldt voor klanten die juist aangenaam verrast zijn. Bij Customer Relationship Management gaat het om het verbeteren van klantbeheer en het creëren van meer positieve ervaringen. CRM leidt dus meestal tot goede, goedkope en effectieve marketing door de fantastische recensies van je tevreden klanten.

Uw bedrijf is eigenaar van de klantinformatie

Weet je met welke klanten je verkoper contact heeft gehad of wat er is afgesproken? Weet je zeker dat klanten niet met de verkoper meegaan naar zijn/haar nieuwe baan? Met een CRM-tool is alle klantinformatie eigendom van jouw bedrijf, niet van de individuele medewerkers, en heeft iedereen een overzicht van wat er gezegd en gedaan is – wanneer, waar en door wie.

Meer winstgevende klantreis en meer omzet

Het is zowel gemakkelijker als goedkoper om bestaande klanten te behouden dan om constant nieuwe klanten te werven. En hoe fantastisch de producten of diensten ook zijn die je bedrijf aanbiedt, je verkoopt uiteindelijk niets als de relatie met je klant niet goed is. Klanten zijn meer dan alleen een kans om te verkopen, en als je elke gelegenheid aangrijpt om klanten bij je te houden met behulp van een CRM-programma, is de kans ook groter dat je een meer langdurige, loyale en winstgevende klant krijgt.

Analyseer de behoeften en sneller actie ondernemen

Het is geen geheim dat bedrijven er baat bij hebben om hun klanten in de gaten te houden. Toch is dit ook een veelvoorkomende valkuil en zien té veel bedrijven de waardevolle inzichten over het hoofd die ze vooruithelpen. Met een CRM-tool verzamel je alle belangrijke klantinformatie op één plek. Met behulp van informatie in de CRM-tool kun je vervolgens datagedreven werken om nieuwe klantbehoeften te identificeren en bestaande en potentiële klanten op de juiste manier te behandelen.

Probeer het gratis

FAQ: Veelgestelde vragen en antwoorden over CRM

Wat is Customer Relationship management (CRM)?

CRM is een afkorting voor Customer Relationship Management (klantrelatiebeheer) en houdt in dat je actief en gestructureerd werkt om de klantrelaties te verbeteren en langdurige relaties op te bouwen. Dit kan betekenen dat er interne structuren moeten worden opgezet voor de manier waarop een bedrijf met zijn klanten communiceert. Om het werk te vereenvoudigen, gebruiken veel bedrijven één of ander IT-hulpmiddel, zoals een CRM-systeem.

Wat is een CRM-software?

Een CRM-software wordt ook wel een CRM-tool of CRM-programma genoemd en is een IT-hulpmiddel dat je de volledige controle geeft over je klantrelaties door alle klantcommunicatie op één plek samen te brengen. Een CRM-software kan bijvoorbeeld ook aan andere belangrijke IT-systemen worden gekoppeld, zoals bedrijfssystemen (ERP), om een ​​totaalbeeld van elke klant te geven.

Waar wordt een CRM-systeem voor gebruikt?

Ee CRM-systeem kan voor een bijna eindeloos aantal zaken gebruikt worden, maar de meest voorkomende toepassing is de ondersteuning van activiteiten met betrekking tot verkoop, marketing en klantenservice. Binnen de verkoop kan het CRM-systeem bijvoorbeeld het zoeken naar potentiële klanten, het opvolgen van verkoopgesprekken en het creëren van een overzicht van de sales pipe vereenvoudigen. Binnen de marketing wordt CRM-software vaak gebruikt om inkomende leads van de website te beheren en om campagnes en persberichten uit te sturen en te analyseren. Klantenservice- en supportafdelingen gebruiken het CRM-pakket vaak om inkomende cases en vragen van klanten af ​​te handelen.

Waar heb je een CRM-systeem voor nodig?

Een CRM-systeem heeft eindeloze voordelen en is een oplossing voor verschillende problemen. De tool helpt je om meer klanten te krijgen en helpt je tegelijkertijd om relaties met bestaande klanten te versterken. Met een CRM-pakket wordt alle belangrijke klantinformatie op één plek verzameld, wat ​​voor minder administratie en een betere samenwerking tussen zowel collega’s als afdelingen zorgt. Kortom, een CRM-systeem is nodig zodat alle medewerkers zich kunnen richten op het opbouwen van klantrelaties, in plaats van constant op zoek te moeten gaan naar informatie die verspreid is over verschillende plekken.

Hoe kies ik het juiste CRM-software?

Het is niet altijd eenvoudig om een CRM-software te kiezen. Evalueer daarom samen met je collega’s de verschillende opties en vraag jezelf af: Waarom doen we deze investering? Welke problemen moet de CRM-tool oplossen? Wie gaat er in de tool werken? Welke functies zijn belangrijk voor onze gebruikers? Hoe groot is ons budget? Door te weten waar je staat en waar je heen wil, verklein je het risico dat je afdwaalt en vergroot je de kans dat je sneller de juiste leverancier vindt. Lees meer in onze gids: Boek succes met je CRM-project.

Hoe kom ik erachter wat voor soort CRM-systeem mijn bedrijf nodig heeft?

Als je gaat zoeken naar een CRM-systeem, definieer dan eerst wat de doelen zijn die je wilt halen door te investeren in een CRM-systeem. Met duidelijke doelen is het makkelijker om te identificeren wat voor soort tools je nodig hebt en waar je wilt zijn. Bekijk daarnaast ook je interne processen en probeer te definiëren welke afdelingen de klanteninformatie echt nodig gaan hebben. Met een duidelijke definitie van hoe je je klantencontacten beheert op dit moment en hoe je de tool gaat gebruiken, kan je beginnen met de definitie van welke CRM-functies belangrijk zijn voor je.

Kan het CRM-systeem worden aangepast aan mijn behoeftes?

Uiteraard. Om het maximale uit een CRM-systeem te halen, is het belangrijk dat het is aangepast aan jouw bedrijf en processen en dat het een oplossing biedt voor jouw problemen. Een CRM-systeem moet altijd worden ontworpen voor degenen die de tool gaan gebruiken. Bovendien hoef je niet te betalen voor onderdelen die je én niet nodig hebt én ook niet gaat gebruiken.

Kan het CRM-systeem geïntegreerd worden met andere software?

Wij zijn van mening dat alle IT-systemen moeten doen waar ze het beste in zijn en dat ze vervolgens met elkaar geïntegreerd moeten worden om de informatie te delen waar de verschillende soorten software van kunnen profiteren. Door informatie te integreren en te delen tussen jouw CRM-systeem en andere IT-tools, krijg je toegang tot alle informatie op één plek en hoef je niet te zoeken in verschillende systemen. Dit betekent dat de informatie op de juiste plek terechtkomt en dat alle afdelingen het systeem krijgen dat het beste bij hen past.

Zijn CRM-systemen ook geschikt voor het midden- en kleinbedrijf (MKB)?

Een CRM-systeem kan een grote investering lijken en er wordt gezegd dat deze investering alleen winstgevend is voor grote bedrijven. Een tool die klantrelaties beheert en nieuwe, zakelijke kansen creëert is extreem belangrijk voor bedrijven die aan het groeien zijn en is een minstens zo winstgevende investering, zelfs voor kleinere bedrijven.

Wat kost een CRM-systeem?

Tegenwoordig zijn er duizenden CRM-systemen op de markt. Sommige zijn volledig gratis, terwijl andere een grotere investering vereisen. Maar er is een systeem voor elke portemonnee. Alles van projecten die maar een paar tientjes per maand kosten, tot bedragen van duizenden euro’s.

Kan ik het CRM-systeem gratis testen voordat ik het aanschaf?

Veel mensen willen een CRM-systeem eerst testen voordat ze besluiten te investeren en dat moet jij natuurlijk ook doen. Daarom bieden we je de mogelijkheid om onze CRM-tool eerst te ervaren voordat je beslist. Lime CRM is een complete CRM-systeem dat wordt aangepast aan jouw behoeften. Lees meer over Lime CRM en test ze gratis om te ervaren hoe het is om in onze tools te werken.

Meer over Lime CRM

Jouw lokale CRM-leverancier in Nederland

1990 was het jaar waarin Lime Technologies werd opgericht in een klein souterrain in de universiteitsstad Lund in het zuiden van Zweden. Na een succesvolle expansie naar de Scandinavische landen, hebben we in 2020 ons kantoor in Nederland geopend.

Ons doel is al vanaf de eerste dag om uitzonderlijk gebruiksvriendelijke CRM-systemen te leveren die de werkdag vereenvoudigen. We werken eraan om alle Nederlandse bedrijven de beste en meest gebruiksvriendelijke tools te bieden zodat ze klantmagneten worden die zowel bestaande klanten behouden als nieuwe klanten aantrekken. Ons ervaren CRM team in Utrecht staat klaar om je te helpen met alles wat je nodig hebt om uitzonderlijke klantenervaringen te creëren

Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit om goede klantrelaties te onderhouden. Daarom loont het om alle informatie op één plek te verzamelen en een totaalbeeld van de klant te krijgen in één enkele tool. Benieuwd hoe Lime jou kan helpen? Neem contact met ons op en we plannen een gesprek met je in. Wanneer het weer mogelijk is komen wij ook graag bij je langs, waar in Nederland je je ook bevindt.

Neem contact met ons op